ثبت نام


بازدید روز 18
بازدید هفته 89
بازدید ماه 360
بازدید سال 4356

در سال ۱۳۶۱ دفتر تحقیقات و معیارهای فنی سازمان برنامه و بودجه برای تسریع در تصویب پروژه‌ها و اطمینان از جنبه‌ی کیفی و اقتصادی در طراحی آبروها، تصمیم گرفت تا با همکاری شرکت‌های مشاور داخلی به ایجاد نشریه‌ای برای انواع آبروهای تیپ بپردازد. در این راستا، دفترچه محاسبات انواع آبروها بر اساس آئین‌نامه‌ی بارگذاری پل‌ها مصوب وزارت راه و ترابری تهیه و گردآوری شده‌است. همچنین نقشه‌های اجرایی این آبروها نیز تهیه و گردآوری شده‌است. علاوه بر این، حجم عملیات، متره، فولاد، بتن و قالب‌بندی‌های مورد نیاز برای واحد طول هر آبرو محاسبه و ارائه شده‌است. انواع آبروهای مورد بررسی در این نشریه عبارتند از:

  • آبروی دالی
  • آبروی قوطی
  • آبروی طاقی

تمامی آبروهای موجود و ویژگی‌های آنها در جدول 1 خلاصه شده‌است.

جدول 1-تعداد نقشه‌های موجود در نشریه‌ی 83

نوع آبرو

دهانه (متر)

ارتفاع (متر)

زیرخاکی

کجی

تعداد نقشه‌ها

دال ساده

۱-۸

۱-۴.۵

بله

بله

۳۸

قوطی

۱-۴

۱-۳

بله

بله

۲۴

طاقی

۲-۶

۲-۴

بله

بله

۱۵

 

گزارش جمع‌بندي نظرات دريافت‌شده از ادارات راه استان‌ها و مشاوران و پيمانكاران در مورد بازنگري نشريّه‌ي 83 با عنوان نقشه‌هاي تيپ آبروهاي راه تا دهانه‌ي 10 متر، که از معاونت برنامه ­ریزی و نظارت راهبردی رئیس­ جمهوراخذ شده، عینا تقدیم می شود:

       1. در مورد اين‌كه: «آيا استفاده از نقشه‌هاي تيپ براي آبروها را در جهت تسريع در روند عمليّات اجرايي و يكسان‌سازي در طرح‌ها را مؤثّر مي‌دانيد؟» پاسخ‌دهندگان در پاسخ: «بلي» متّفق‌القولند. ولي اين پيشنهاد نيز قابل بررسي است كه: «براي دهانه‌هاي بالاتر از 4 متر، نقشه‌ي اختصاصي تهيّه شود».

      2. در مورد: «ميزان استفاده از نشريّه‌ي 83»، 90% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌ي: «زياد» را اظهار داشته‌اند. ولي در عين حال، پيشنهاد: «تغيير در بسياري از موارد» نيز داده شده‌است.

       3. در مورد: «مناسب بودن توضيحات كلّي و مقدّمه‌ي مندرج در ابتداي نشريّه‌ي 83»، 67% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌هاي «كاملاً» و «در حدّ قابل قبول» را اعلام داشته‌اند و عواملي همچون:

الف. «يكسان نبودن مناطق اجرايي آبرو از لحاظ ارتفاع»

ب. «دخيل بودن مطالعات هيدرولوژي در انتخاب تيپ»

ج. «مغفول ماندن اثرات زلزله بر روي سازه»

د. «كافي نبودن توضيحات عمومي در خصوص مصالح بنّايي سنگي»

ه. «ضعيف بودن بخش‌هاي مربوط به ژئوتكنيك و مقاومت خاك» را لازم به توجّه دانسته‌اند.

       4. در مورد: «ميزان تأمين نياز طرح‌هاي احداث راه توسّط تيپ آبروهاي مندرج در نشريّه‌ي 83»، 90% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌هاي: «در حدّ قابل قبول» و «تا حدودي» را انتخاب كرده‌اند. ولي پيشنهادهاي ذيل قابل تأمّل است:

            الف. «حذف برخي تيپ‌ها»

            ب. «اضافه نمودن پل‌هاي تيپ دهانه‌ي بزرگ‌تر از 8 متر تا 16 متر» (با توجّه به ناقص بودن نشريّه‌ي 102)

       5. در مورد: «مناسب بودن ارتفاع آبروهاي مندرج در نشريّه‌ي 83»، 95% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌ي: «در حدّ قابل قبول» و «تا حدودي» را اظهار داشته‌اند. ولي از بين پيشنهادهاي ارائه‌شده، پيشنهاد: «تهيّه‌ي نقشه براي ارتفاع‌هاي مختلف» قابل توجّه مي‌باشد.

       6. در مورد: «لزوم مطالعات و بررسي‌هاي توجيهي قبل از استفاده از نشريّه‌ي 83»، 74% پاسخ‌دهندگان، «بررسي‌هاي اوّليّه» را لازم دانسته‌اند.

       7. در مورد: «آشنا بودن با فرضيّات و نحوه‌ي محاسبات صورت‌گرفته در نشريّه‌ي 83»، 80% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌ي: «بلي» و «تا حدودي» را اعلام داشته‌اند. ولي از بين اظهار نظرهاي مختلف:

الف. «دست بالا بودن فرضيّات محاسباتي»

ب. «عدم هماهنگي با آيين‌نامه‌هاي حال حاضر» (از جمله مشكل زلزله)          قابل توجّه مي‌باشد.

       8. در مورد: «ميزان لحاظ شدن شرايط اقليمي كشور در نشريّه‌ي 83»، 63% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌ي: «تا حدودي» را انتخاب نموده‌اند و پيشنهاد: «توجّه به گستردگي و تنوّع آب و هوايي و زمين‌شناسي و زلزله‌خيزي و نوع و درجه‌ي راه» قابل تأمّل است.

       9. در مورد: «ميزان پوشش داده شدن مسايل مربوط به نحوه‌ي نگه‌داري پل‌ها در نشريّه‌ي 83»، 89% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌ي: «تا حدودي» را اظهار داشته‌اند و ظاهراً در اين‌كه: «آيا اين نشريّه، متكفّل چنين وظيفه‌اي هست يا نه؟» در بين پاسخ‌دهندگان اختلاف نظر وجود دارد.

       10. در مورد: «مناسب بودن ظرفيّت باربري پي مندرج در مقدّمه‌ي نشريّه براي انتخاب انواع مختلف آبرو دالي، طاقي و جعبه‌اي»، 94% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌هاي: «مناسب است» و «تا حدودي» را اعلام كرده‌اند.

       11. در مورد: «مناسب بودن مقاومت‌هاي منظورشده براي بتن»، 81% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌ي: «مناسب است» را انتخاب كرده‌اند.

       12. در مورد: «ميزان بررسي‌هاي مربوط به هيدرولوژي و هيدروليك آبرو قبل از اجراي آبروهاي تيپ بر روي مسيل‌ها و آبراهه‌ها»، 82% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌هاي: «در حدّ قابل قبول» و «تا حدودي» را اظهار داشته‌اند.

       13. در مورد: «دلايل خرابي‌هاي ناشي از آبشستگي در آبروهايي كه با نشريّه‌ي 83 احداث شده‌اند»، 81% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌ي: «ضعف نقشه‌هاي نشريّه‌ي 83» را ذكر نموده‌اند.

       14. در مورد: «مشاهده كردن خرابي سازه‌اي در آبروهاي دالي‌شكل نشريّه‌ي 83»، 65% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌ي: «بلي» را اعلام نموده‌اند و چنين به نظر مي‌رسد كه: «خرابي‌ها بيشتر ناشي از ضعف در اجرا و نگه‌داري مي‌باشد تا ضعف در طرّاحي».

       15. در مورد: «مشاهده كردن خرابي سازه‌اي در آبروهاي طاقي‌شكل نشريّه‌ي 83»، 63% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌ي: «بلي» را اظهار داشته‌اند.

       16. در مورد: «مشاهده كردن خرابي سازه‌اي در آبروهاي قوطي‌شكل نشريّه‌ي 83»، 81% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌ي: «خير» را انتخاب كرده‌اند كه اين پاسخ، در مقايسه با پاسخ به خرابي دو نوع ديگر سازه‌ها بسيار قابل توجّه مي‌باشد.

       17. در مورد: «مناسب بودن نوع ديوار براي هدايت آب در ورودي و خروجي آبروها»، 75% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌ي: «ب»، يعني «ديوار بالي‌شكل (زاويه‌دار)» را اعلام نموده‌اند.

       18. در مورد: «ارزيابي ايمني آبروهايي كه با ضوابط نشريّه‌ي 83 ساخته شده‌اند»، 85% پاسخ‌دهندگان، گزينه‌هاي: «زياد» و «در حدّ قابل قبول» را اظهار داشته‌اند.

نظرات
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آزمایشگاه پایش هوشمند زیر بناها می باشد
بهترین وضوح در Firefox 10.0+ , Chrome 25.0+ , IE 10.0.9+
طراحي توسط بیافرین