آزمایش بارگذاری پل در دنیا، هنگام تحویلگیری پل تازه ساخته شده و یا مقاوم سازی شده , وضعیت سنجی پل موجود جهت عیب یابی و یا ارزیابی ظرفیت بارمحوری انجام می شود.
مطابق فصل هشتم بخش اول و فصل هفتم بخش دوم آیین نامه بارگذاری پلهای ایران(نشریه 139)، هنگام تحویلگیری پلهای راه و راه آهن آزمایش بارگذاری انجام می شود.
مطابق فصل هشتم بخش اول نشریه 139، شرایط انجام آزمایش بارگذاری پلهای راه به شرح ذیل است:
- انجام آزمایش با نظر کارفرما
- حداقل سن سازه ای 90 روز
- ایجاد 75% بارهای سواره رو بر اساس آیین نامه با احتساب ضریب ضربه
- بارگذاری با کامیون
- اندازه گیری نشست تکیه گاهی، خیز حداکثر دهانه، تغییرشکل ماندگار، عرض ترک
- برای دهانه بیشتر از 40 متر رقوم چند نقطه در طول دهانه برداشت شود
- کنترل تغییرشکلها با تغییرشکل محاسباتی
- کنترل عرض ترک
مطابق فصل هفتم بخش دوم نشریه 139، شرایط انجام آزمایش بارگذاری پلهای راه آهن به شرح ذیل است:
- انجام آزمایش برای تمام پلها در اولین فرصت ممکن
- حداقل سن سازه ای 90 روز
- بارگذاری با سنگین ترین کشنده و واگن به طول دهانه و دو دهانه مجاور
- عبور قطار با کمترین سرعت، 20 کیلومتر بر ساعت و سرعت طرح
- اندازه گیری نشست تکیه گاهی، خیز حداکثر وسط دهانه، عرض ترک
- برای دهانه بیشتر از 40 متر رقوم چند نقطه در طول دهانه برداشت شود
- کنترل تغییرشکلها با تغییرشکل محاسباتی
- کنترل عرض ترک
تجارب آزمایش بارگذاری در ایران
کاتالوگ آزمایشگاه پایش هوشمند زیربناها
تجهیزات اندازه گیری کرنش، عرض ترک، تغییرمکان، سرعت و شتاب پل
نظرات